Det er ikke ualmindeligt at en virksomhedsejer, der har udviklet sin virksomhed gennem længere tid, er blevet uundværlig for virksomheden.

Ejeren er måske den eneste der i virkeligheden kender alle kundeforholdene og hvordan vi gør tingene forskelligt fra kunde til kunde.

Måske er ejeren den der kender procedurerne og produktet til bunds og alle de finurligheder der gør sig gældende i forskellige situationer.

Aftaler med medarbejdere, leverandører m.v. kan også være en del af de opgaver ejerlederen har stået for gennem tiderne.

Hvad kommer der så til at ske når ejeren ikke længere er der?

Det har selvfølgelig stor betydning for den næste ejer at kundeforhold, leverandørforhold, produkter og medarbejdere er dokumenteret på en sådan måde at det er muligt at drive virksomheden videre.

Derfor er det vigtigt at aftaler og procedurer dokumenteres grundigt ved et ejerskifte.

Men dokumentation er ikke nok!

Mange ejerledere har igennem flere år opbygget gode relationer til kunder og samarbejdspartnere. Uanset hvor godt disse er dokumenterede, kan man ikke blot overtage en menneskelig relation og den tillid der er opbygget. Derfor skal der afsættes tid til at den nye ejer kan blive introduceret til kunder og forretningspartnere, så de får tid til at lære hinanden at kende. Ellers kan man risikere at kunderne mister loyaliteten og søger andre steder hen ved ejerskifte.

Hvad kan du gøre?

  1. Sørg for at aftaler og procedurer er dokumenterede.
  2. Sørg for at give den ny ejer tid til at blive introduceret til kunder og samarbejdspartnere, så de får mulighed for at opbygge og videreføre et tillidsforhold.